Stipendium ger skrivkraft

I februari i år fick jag veta att jag tilldelats Litteraturnod Vimmerbys författarstipendium för 2023. Det är ett helt nytt stipendium som delas ut till författare i Kalmar län efter ansökan där de sökande dels ska skriva varför stipendiet söks, och dels skicka in ett arbetsprov.

Jag fick stipendiet för att kunna jobba vidare med ett manus för barn 9-12 år. Arbetsnamnet är Silverhalsbandet. En baksidestext skulle kunna se ut så här:

Det är skolavslutning och Minna har precis slutat fyran. Hon borde vara glad och se fram emot lovet, men det kommer nog bli ett ganska trist, eftersom mamma bara jobbar och jobbar. 

Men Minnas sommar blir inte alls som hon trott … Plötsligt dyker mamma upp på skolgården med en märklig sommarlovspresent och en galen idé. Hon vill att hela familjen ska starta om och flytta till Björnvattnet. 

Sommaren i Björnvattnet blir allt annat än trist. Det händer genast en massa konstiga saker. Vad har hänt med silverhalsbandet som syns på de gamla fotografierna? Och vem är Signe? Är hon verkligen en häxa som mördat sitt barn och sin man?

Jag måste erkänna att stipendiet gjorde mig väldigt glad, och det gav mig också inspiration och motivation till att fortsätta med manuset.

Min ”mindmap” innehåller lite av varje. Här finns både karaktärer och funderingar kring händelser och länkar till olika webbplatser. Det har varit en bra hjälp för att kunna gå tillbaka och se vad jag ville med manuset när. Mindmappen är inte statisk, utan jag har ändrat den efter hand som jag har skrivit.

Berättelsen bygger på ett gammalt manus som jag hittade i datorn, som jag sedan har bearbetat ganska ordentligt, och där jag efter ett tag lämnade det gamla manuset och i stället gled in i en ny riktning. Det fanns med andra ord inget synopsis, men en grundberättelse som jag delvis höll mig till. För att ha lite koll på vad jag höll på med, gjorde jag en slags mindmap där jag både skrev in karaktärer, händelser, frågeställningar, länkar och annat jag tänkte att jag skulle kunna ha nytta av.

Om det sedan verkligen blir en bok som något förlag ger ut, återstår förstås att se.

Leave a comment

Filed under Om att skriva

Leave a comment