En berättelse om det osynliga

Pojken och himlen är min senaste bilderbok. Den kom från tryckeriet för ett par veckor sedan. Det är en berättelse om att ta in och förstå något man inte kan se. Min dotter tyckte att jag skulle skriva en fortsättning om den nyfikne blinde pojken, som jag och Emelie Gårdeler berättade om i Pojken och havet. Den här gången är han ute med sin pappa och klättrar upp för ett högt berg. Pojken använder de sinnen han har för att förstå världen omkring sig, och nyfikenheten stillas aldrig.

Min tanke fick Emelie Gårdeler att tära de mest fantastiska illustrationer. Och vårt gemensamma jobb har nu alltså fått form och substans med hjälp av Kikkuli förlag, som också gav ut Pojken och himlen och min ungdomsroman Kära dagbok (jag hatar dig).

Pojken och himlen, uppslag 1 / Emelie Gårdeler

Pojken och himlen, uppslag 1 / Emelie Gårdeler

fick en mycket vänlig och upplyftande recension av Boel Petersson på BTJ. Hon skriver bland annat så här: ”Precis som i förra boken fångas det varma och lågmälda samspelet mellan barnet och hans pappa med en ömsint och inkännande berättarton. Vi ser dem vandra uppför ett berg. De går på en brant stig av ett kargt vackert landskap med närmast mytiska drag … kanske så som naturen ter sig i pojkens föreställningar … Berättelsen fängslar och engagerar med sin spännande samverkan mellan det mjukt flytande språket och de finstämda bilderna med sin fantasieggande gåtfulla ton.”

Här kan du köpa både Pojken och havet och Pojken och himlen:

Pojken och himlen

De finns förstås också, precis som mina övriga böcker, på Bokus och Adlibris och andra webbsajter. Eller fråga i din bokhandel!

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

