Pojken och havet har landat

Så kommer den då, kartongen med bilderböckerna jag väntat på. Pojken och havet, berättelsen som barkade med ett fotografi, en uppgift på en kurs. Nu har Emelie Gårdeler illustrerat. Det var inte den ursprungliga illustratören. Men jag är så nöjd. Emelies bilder är så fina! Jag hoppas att boken hittar många läsare, att både Emelie, jag och Kikkuli förlag, som givit ut boken, vågat tro på den, ska få belöning för vårt arbete.

Jag läser för 5-åriga dottern. Hon gillar scenen med isen och den med alla badkaren. Då fnittrar hon. Och senare, när hon har en jämnårig kompis hemma, förklarar hon för kompisen att pojken är blind, att han inte kan se. I slutet av boken tänker pojken på himlen, att han skulle vilja komma upp och flyga.

Dottern säger till mig att jag borde skriva en bok till. Om Pojken och himlen. Jag funderar lite på hur det skulle gå till. Går det? Pojken kan ju knappast få vingar, eller? Jo, kanske kan han det. På något vis. Jag funderar lite till.

Samtidigt får jag besked om att Kära dagbok ska läsas in som ljudbok, tillgängliggöras. Det är fint! Jag hoppas att den kan få produktionsstöd också.

Och så får jag ja på Rött hjärta Svart hjärta, barnromanen om en kille som blir kär i en tjej i sin klass, men inte vågar fråga chans själv. Den som jag började på för … fyra fem år sedan. Nu ska den berättelsen också bli bok. Jag har suttit och kortläst, tittat på omslagsförslag. Kortläst lite till. Tack Idus förlag för att ni tror på berättelsen!

Ja, ibland är det som om allt faller på plats. Okej, inte alla bitar, men ganska många. Det känns bra!

I nästa stund skickar jag ett nytt bilderboksmanus till några förlag. Vem vet, kanske något av dem nappar på min nya idé?IMG_0414

Leave a comment

Filed under Om att skriva, Uncategorized

Leave a Reply

