Tjuvtitt på Pojken och havet

En gång för ganska länge sedan skrev jag en text som jag kallade Pojken och havet. Ja, visst var det Hemingway som inspirerade till den titeln. Men orsaken till texten var en uppgift på Linneuniversitetets kurs Att skriva för barn.

Vi hade fått en bild, ett foto. Och skulle skriva en bildtext. På ungefär en sida eller två. Som journalist vet man att bildtexter är ungefär två rader.

Hur göra? Ja, två rader var väl inte att tänka på. Bilden gav mig associationer som liksom drog iväg åt ett håll och slutade på ett lite oväntat sätt. Det blev en berättelse om en pojke som längtade efter att få komma till havet.

Så låg texten länge i datorn och vilade. För ett par år sedan hittade jag den igen, och tänkte att – ja, kanske, ja visst borde det här kunna bli en bilderbok!

Till våren ges Pojken och havet ut  av Kikkuli förlag. I FB-gruppen Barnboksförfattare och illustratörer hittade jag Emelie Gårdeler, som gjort illustrationerna.

I dag kan jag ge en första tjuvtitt på Emelies underbara bilder.

Och första meningen i berättelsen:

– Havet, vad är havet? frågade pojken.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

